Úkol na sloh - Analitický článek na téma: Generace líných teenagerů
Nejprve by bylo vhodné definovat analytický článek. Je to tedy útvar stojící na pomezí mezi publicistikou a zpravodajstvím. Autor rozebírá určitý problém bez subjektivního závěru a názoru. Řazení informací však určuje podle svého uvážení.
Lenost teenagerů: Pravda nebo omyl?
Dnešní doba se vyznačuje uspěchaností a hektičností. Lidé, kteří se jí nechají strhnout se často řídí heslem: ,,Co můžeš udělat dnes, neodkládej na zítřek.‘‘ Stres se většinou stane součástí jejich pracovního, ale i osobního života.
Generace teenagerů ovšem přišla s jiným, laxnějším přístupem, což starší generaci, tedy jejich rodiče a jiné autority, pobuřuje. Oblíbeným studentským citátem bývá naopak: ,,Co můžeš udělat dnes, odlož na pozítří a získáš dva dny volna.‘‘ Studenti mají na vše dost času, který raději než přípravou do školy stráví zájmovými aktivitami, venku, v horším případě vysedáváním u televize nebo počítače. Své povinnosti většinou splní, jen jejich plnění oddálí.
Můžeme mluvit o lenosti, je to vrozená lidská vlastnost, která je považována za matku pokroku a jednou z hlavních hnacích sil lidstva např. při výrobě strojů, bez kterých bychom se dnes neobešli.
Druhá možnost je prokrastinace, tedy chorobné odkládání povinností, kterou podle výzkumů trpí až 30% vysokoškoláků a nejen jich. Zde se podle odborníků nejedná o lenost, ale o úzkostný stav z úkolů, o kterých člověk dopředu ví, že nebude snadně je splnit.
"Učím se na zkoušku a přitom prostě dělám hromadu blbostí, které dělat nemám. Nevydržím u toho sedět. Jdu do ledničky, něco si vezmu... pak vidím nádobí ve dřezu, to by bylo fajn, kdyby bylo umytý. Tak ho umyju. Vracím se ke stolu, tam mám bordel, tak to poklidím," říká vysokoškolský student.
Jedním z důvodů je stálé zvyšování požadavků ve škole nebo v zaměstnání, s čímž roste také snaha povinnosti odložit.
V případě prokrastinace by měl jedinec sklidit ze stolu všechny nepotřebné věci, které by ho mohly rozptylovat, měl by si úkol rozvrhnout a rozdělit do několika částí, mezi kterými by měl dělat přestávky a v neposlední řadě by se měl motivovat, tedy uvědomit si, z jakého důvodu na úkolu pracuje. Po jeho dokončení se může drobně odměnit nebo v opačném případě potrestat.
O radu si můžete požádat na webu adiktologické poradny (http://poradna.adiktologie.cz), kde také testem zjistíte, jakými jinými druhy závislostí trpíte, a jak proti nim bojovat.
Tento fenomén prokrastinace může být ale snadno zneužitelný línými studenty, kteří se mohou takto vymluvit. Jak by řekla starší generace: ,,Kdo chce, najde si způsob, kdo nehce, najde si důvod.‘‘
Dostala jsem 95%. V textu je označena chyba. Sice vím, že je to nespisovný, hovorový výraz, ale výpověd bych podle mého názoru neměla upravovat.. ale asi ji příště hold upravím.
Úkol z druháku. Pokud vám to pomůže, můžete se insprovat formou, popřípadě obsahem.